
Kiedyś rejestracji pacjentów w przychodniach dokonywały pielęgniarki w ramach swoich obowiązków, bo było to najczęściej po prostu wpisanie nazwiska pacjenta w zeszycie wizyt. Dzisiaj, ze względu na znaczny wzrost obowiązków personelu medycznego, rejestracją pacjentów zajmują się specjalnie w tym celu zatrudnione osoby, których rola wybiega daleko poza wpisanie wizyty w harmonogramie. O cechach pracowników rejestracji, ich wiedzy, a także sprawnym przebiegu procesu rejestracji rozmawiamy z Kornelią Kwak, kierownikiem zmiany w Centrum Medycznym Medhouse.
Jakimi cechami musi odznaczać się osoba pracująca w rejestracji medycznej?
Osoba pracująca na rejestracji medycznej stanowi swoisty łącznik między lekarzem a pacjentem, dlatego musi mieć dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne ułatwiające komunikację i budowanie relacji. Inne ważne cechy w tej pracy to: zaangażowanie, elokwencja i empatia w stosunku do pacjentów.
Czy rejestratorka medyczna musi również posiadać wiedzę o przepisach i prawach pacjenta?
Tak, osoba pracująca na stanowisku rejestratorki medycznej jest zobowiązana do znajomości aktualnych przepisów i rozporządzeń publikowanych przez Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.
Co pacjent powinien wiedzieć i przekazać rejestratorce, aby proces rejestracji był jak najkrótszy i łatwy?
Proces rejestracji obejmuje przekazanie jedynie informacji pozwalających na dokonanie samej rejestracji do specjalisty czy na badania, tj. imienia i nazwiska, numeru pesel, adresu zamieszkania, numeru telefonu pacjenta w celu potwierdzenia wizyty. Dlatego warto przed rejestracją przygotować sobie lub pamiętać te dane, aby proces przebiegł jak najsprawniej.
Rozwiejmy stereotypy. Czy obecnie jest tak, że pracownik rejestracji przestał być jedynie osobą zapisującą w harmonogramie wizytę, a stał się dosłownie opiekunem pacjenta?
Rejestratorka medyczna już dawno przestała być „panią od zapisywania na wizyty”, a stała się opiekunką pacjenta, począwszy od pierwszego kontaktu z pacjentem (telefonicznego lub osobistego), przyjęciem i wejściem pacjenta do gabinetu lekarskiego, na obsłudze chorych i wizycie kończąc.
Źródło: magazyn CM Medhouse 05-2021