Dla tych, którym zdarza się o czymś ważnym zapomnieć, którzy lubią załatwiać sprawy z domu, oszczędzać czas oraz „mieć wszystko pod ręką”… stworzone zostało Internetowe Konto Pacjenta (IKP). To wygodna internetowa aplikacja, która umożliwia każdemu szybki dostęp do swoich danych medycznych (m.in. wyników badań, wypisów ze szpitala), otrzymanie e-recepty, e-skierowania oraz wiele innych udogodnień.
E-recepty
W przypadku choroby przewlekłej e-recepty możesz otrzymać bez konieczności wizyty u specjalisty w gabinecie – wystarczy konsultacja telefoniczna z lekarzem. Przez IKP otrzymasz powiadomienie o wystawionej recepcie i uzyskasz kod potrzebny do jej zrealizowania. Możesz również zamówić receptę na stałe leki. E-receptę otrzymasz SMS-em lub e-mailem – wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail. Przysłowiowe „pismo lekarskie” nie sprawi Ci już kłopotu, ponieważ wraz z receptą uzyskasz także (czytelną!) informację o dawkowaniu leków.
Dzięki IKP…
udostępnisz lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
odbierzesz e-skierowanie
złożysz wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ (ważne w przypadku osób wybierających się za granicę)
zmienisz lekarza (lub położną) podstawowej opieki zdrowotnej
uzyskasz skierowania na badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus.
IKP w czasie epidemii
Dla osób z osłabionym systemem odpornościowym ważną korzyścią użytkowania IKP jest możliwość uniknięcia dodatkowych wizyt w przychodni – np. w celu odnowienia recepty.
System pozwala również:
sprawdzić wynik testu na koronawirusa
zapisać się na szczepienie przeciwko COVID-19.
dowiedzieć się, do kiedy masz przebywać na kwarantannie lub izolacji domowej (ostatecznie zależy to od stanu zdrowia)
pobrać Unijny Certyfikat COVID (UCC), który potwierdza zaszczepienie przeciw COVID19, negatywny wynik testu na koronawirusa lub fakt bycia ozdrowieńcem.
Jakie informacje znajdziesz w IKP
W Internetowym Koncie Pacjenta znaleźć możesz wiele wartościowych informacji – dotyczących m.in.:
e-recept, e-skierowań, e-zwolnień, które wystawiają lekarze (w czasie choroby i macierzyństwa)
miejsc, w których możesz się leczyć
dokumentację medyczną, w tym wyniki badań, wypis ze szpitala itp.
wysokość płaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne
składane oświadczenia upoważniające osobę do odbioru dokumentacji medycznej
deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej
wyrażanych zgód na świadczenia zdrowotne.
Dostęp do danych medycznych osób bliskich
Internetowe Konto Pacjenta pozwala każdemu rodzicowi uzyskać dostęp do danych medycznych swoich dzieci (do 18 r.ż.). Użytkownik IKP może również uprawomocnić wskazaną osobę (np. współmałżonka, dorosłego dziecka chorego w podeszłym wieku), by miała dostęp do jej danych medycznych i innych informacji dotyczących jej stanu zdrowia.
Jak korzystać z Internetowego Konta Pacjenta
Z IKP można korzystać na komputerze, laptopie, tablecie i smartfonie. Wystarczy dostęp do Internetu. Aplikacja jest darmowa.
W przypadku osób, które posiadają konto w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta (to ogólnopolski serwis dla pacjentów, udostępniający informacje gromadzone przez NFZ), IKP automatycznie pobierze stamtąd dane.
Jak zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta
Wejdź na www.pacjent.gov.pl.
Wybierz jeden ze sposobów logowania: za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu
Profil zaufany, który potwierdza Twoją tożsamość, najprościej założyć online (jeśli jesteś klientem bankowości elektronicznej) – po zalogowaniu się na swoje konto bankowe.
Jeśli nie korzystasz z bankowości elektronicznej, możesz założyć profil zaufany w urzędzie. Po zarejestrowaniu się na stronie pz.gov.pl, powinieneś wybrać się – w ciągu 14 dni od momentu rejestracji – do punktu potwierdzającego (np. oddział Narodowego Funduszu Zdrowia, urząd gminy).